اطلاعيه هاي و بخشنامه ها ويژه دبيران محترم فيزيك
نوشته شده توسط : اسماعيل عبدلي نشلجي
1- انتخاب دبیر برگزیده فیزیک سال 90 توسط انجمن فیزیک ایران
 

انجمن فيزيک ايران هر دو سال يک‌بار جايزه‌ای به يک دبير يا چند دبير فيزيک که از ميان دبيران سراسر کشور برگزيده می‌شوند، اهدا می‌کند.

مهمترين معيارهای مورد توجه :
 

   ايجاد علاقه و انگيزه در دانش آموزان برای يادگيری فيزيک
   ابتکار و نوآوری در آموزش فيزيک
   انجام فعاليتهای فوق برنامه مرتبط با فيزيک
   کوشش در اعتلای کيفيت آموزش فيزيک
   داشتن سوابق علمی و حرفه‌ای ارزنده‌ی مرتبط با فيزيک
 

   استفاده از وسايل کمک آموزشی و فن‌آوری جديد (مانند رايانه، اينترنت، ...) در آموزش فیزیک

بقیه در ادامه...

 


 


 

نجمن فيزيک ايران از دبيران فيزيک که خود را واجد شرايط می‌دانند، يا از دانش‌آموزان، دانشجويان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش که دبير فيزيک واجد شرايطی را می‌شناسند درخواست می‌کند، با پر کردن برگه معرفی  حداکثر تا پایان بهمن ماه ۱۳۸۹، انجمن را در انتخاب دبير برگزيده سال ۱۳۹۰ ياری دهند.


دبيرخانه جايزه پس از دريافت برگه معرفی، پرسشنامه‌های مربوط را برای تکميل، به نشانی دبيران معرفی‌شده خواهد فرستاد. توجه :
 

   برندگان دوره‌های پیش نمی‌توانند نامزد شوند.
   يک‌بار معرفی يک نامزد کفايت می‌کند و نيازی به ارسال برگه‌های معرفی متعدد برای معرفی يک نفر نيست.



2- گزارش اولين جلسه گردهمائي مجمع عمومي دبيران محترم فيزيك منطقه ميمه

این جلسه راس ساعت  11:30  مورخه 24/8/89 با تلاوت قران مجید آغاز شد و راس ساعت 14:30 به پایان یافت. ابتدای این جلسه به صورت عمومی بود و در محل سالن اجتماعات فاطمه زهراء برگزار گردید . در این جلسه آقایان هاشمی معاون محترم ادراه منطقه و محرابی ریاست محترم گروه ها و تکنولوژی آموزشی استان اصفهان  به بیان نظرات خود در ارتباط با  امر آموزش و پرورش پرداختند . در ادامه جلسات تخصصی هر گروه شروع گردید که در جلسه تخصصی گروه فیزیک خانم حکیمه گلنار و آقایان اسماعیل عبدلی نشلجی و احمد رحمانی حضور داشتند که موارد زیر و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بقیه در ادامه مطلب

باسمه تعالی گزارش  اولین جلسه مجمع عمومی دبیران فیزیک منطقه میمه این جلسه راس ساعت  11:30  مورخه 24/8/89 با تلاوت قران مجید آغاز شد و راس ساعت 14:30 به پایان یافت. ابتدای این جلسه به صورت عمومی بود و در محل سالن اجتماعات فاطمه زهراء برگزار گردید . در این جلسه آقایان هاشمی معاون محترم ادراه منطقه و محرابی ریاست محترم گروه ها و تکنولوژی آموزشی استان اصفهان  به بیان نظرات خود در ارتباط با  امر آموزش و پرورش پرداختند . در ادامه جلسات تخصصی هر گروه شروع گردید که در جلسه تخصصی گروه فیزیک خانم حکیمه گلنار و آقایان اسماعیل عبدلی نشلجی و احمد رحمانی حضور داشتند که موارد زیر و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

1-      اطلاع رسانی در مورد برگزاری مسابقه نقد و تحلیل کتاب جدید التالیف فیزیک کامپیوتر 1389 توسط گروه فیزیک استان اصفهان در تاریخ 25/11/89. علاوه بر دبیرانی که در آموزشگاه های متوسطه مشغول به تدریس می باشند، دبیران محترم فیزیک هنرستانها که به تدریس این کتاب مشغول می باشند می توانند ترجیحا در این مسابقه شرکت نمایند.

2-       اطلاع رسانی در مورد برگزاری مسابقه  علمی از 5 شماره فصل نامه فرایند توسطه گروه فیزیک استان اصفهان  در اردیبهشت ماه 90. اطلاع رسانی دقیق  در این مورد بعدا اعلام خواهد شد.

3-      اطلاع رسانی در مورد زمان برگزاری گردهمایی فیزیک استان در تاریخهای 24/8/89 و 25/11/89 در محل مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان.

4-      اطلاع رسانی در مورد کتاب کار آزمایشهای فیزیک دوره متوسطه ارائه شده توسط سرگروه استان اصفهان تا پایان آذرماه 1389.

5-      اطلاع رسانی در مورد ارسال مقاله علمی – آموزشی توسط دبیران محترم فیزیک به سرگروه فیزیک استان اصفهان جهت انتخاب و چاپ در فصل نامه فرایند (حداقل 1 مقاله تا آذر ماه 89 و 2 مقاله تا بهمن 89).

6-      اطلاع رسانی در مورد برگزاری مسابقه تهیه فیلم آموزشی از کتب فیزیک دوره متوسطه تا پایان پاییز 89.

7-      اطلاع رسانی در مورد برگزاری گارگاه آموزشی کاربرد ict  در امر آموزشی فیزیک توسط گروه فیزیک استان اصفهان در بهمن ماه 1389.

8-      اطلاع رسانی در مورد تهیه و استفاده از کتاب راهنمای تدریس (کتاب معلم)  فیزیک 1 و کتاب جدیدالتالیف راهنمائی تدریس (کتاب معلم) فیزیک 2 توسط دبیران محترم فیزیک منطقه میمه و انتشار کتاب راهنمائی تدریس (کتاب معلم) فیزیک 3 تا پایان سال 1389.

9-       تاکید بر برگزاری منظم و هدفمند آزمایشگاه های فیزیک 1، 2 و 3 توسط دبیران محترم فیزیک منطقه میمه مطابق با الگوی ارائه شده توسط گروه فیزیک منطقه . در این مورد دبیران بر کمبود زمان مورد نیاز برای برگزاری آزمایشگاه فیزیک تاکید داشتند.

10-  تهیه حداقل دو نمونه سوالات از امتحانات خرداد ماه 1389 تا 15/9/89  و  امتحان  نیمسال اول 1389 تا 15/11/89  از دروس فیزیک 1 و 2 متوسطه توسط دبیران محترم فیزیک منطقه و ارسال به گروه فیزیک منطقه جهت ارزشیابی و برگشت نتیجه آنها به دبیران محترم جهت بهبود سوالات امتحان پایانی.

11-   تهیه CD حاوی بارم بندی دروس فیزیک متوسطه ، چگونگی نوشتن و تهیه دستور کار آزمایشگاه فیزیک، کتاب معلم فیزیک 2 ، طرح درس حرکت دایروی و ... و ارسال آن برای دبیران محترم فیزیک منطقه.

12-  تاکید بر استفاده دبیران محترم از وبلاگ فیزیک منطقه با عنوان : www.maymehphysics.blogfa.com و اطلاع رسانی به دانش آموزان جهت استفاده از آن.

13 -   اطلاع رسانی در مورد برگزاری  دوره ضمن خدمت آشنائی با آزمایشگاه های فیزیک متوسطه توسط گروه فیزیک استان در مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان- خیابان شمس آبادی جهت استفاده دبیران محترم فیزیک منطقه. دبیران محترم برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی های لازم می توانند با شماره تلفن های ,12,14,15 2356311-0311 آقایان مرتضی اسماعیلی (سرگروه فیزیک استان اصفهان) ، فرشاد ایرجی (عضو گروه فیزیک استان اصفهان) و خانم فاطمه نصرت (عضو گروه فیزیک استان اصفهان) تماس حاصل نمایند.

14-   تاکید بر شناسائی دانش آموزان مستعد توسط دبیران محترم و آماده سازی آنها جهت مسابقه استانی – کشوری آزمایشگاه فیزیک و ارسال اسامی آنها به گروه فیزیک منطقه میمه تا پنج شنبه مورخه 30/10/89 . در ضمن یک دروه فشرده آماده سازی دانش آموزان برگزیده توسط گروه فیزیک منطقه در بهمن ماه 89 برگزار می گردد و از بین دانش آموزان مذکور  پس از برگزاری آزمون علمی و عملی یک دانش آموز برتر برای رقابت در مسابقه استانی انتخاب می شود.

15-  اطلاع رسانی در مورد برگزاری مسابقه دوسالانه " دبیر برتر فیزیک" توسط انجمن فیزیک ایران.

16-  تاکید بر شناسائی دانش آموزان مستعد توسط دبیران محترم جهت جشنواره دانش آموزی خوارزمی ارائه شده توسط باشگاه دانش پژوهان جوان و همایش سالانه دانش آموزی فیزیک ارائه شده توسط انجمن فیزیک ایران.

17-   تکمیل فرم اسامی و مشخصات دبیران محترم فیزیک شاغل در منطقه میمه و ارسال آن به گروه فیزیک استان تا پایان آذرماه 1389.

18-  تاکید بر ثبت دقیق فعالیت های مستمر و نمرات  و آزمایشات انجام شده در دفتر کلاس توسط دبیران محترم فیزیک و داشتن طرح درس در موقع تدریس.

19-  تاکید بر تشویق و شرکت دانش آموزن در جشنواره دانش آموزی تبیان جهت آشنائی دانش آموزان با پروژه تحقیقاتی.

  سرگروه فیزیک منطقه میمه اسماعیل عبدلی نشلجی- 28/8/89   


 

3- شیوه نامه های برگزاری مسابقات علمی- آموزشی  ویژه معلمان فیزیک استان اصفهان

قابل توجه معلمان محترم فیزیک منطقه میمه گروه فیزیک استان شیوه نمه های برگزای 3 مسابقه زیر را تهیه و ارسال نموده است. لطفا در صورت تمایل نسبت به ثبت نام و شرکت در آن اقدام فرمائید.

با تشکر عبدلی - سرگروه فیزیک منطقه ميمه


 

1-شیوه نامه برگزاری مسابقه تولید فیلم آموزشی از کتب فیزیک دوره متوسطه

2- -شیوه نامه مسابقه علمی دبیران فیزیک استان از مطالب علمی فصل نامه فرآیند

3- شیوه نامه فراخوان تحلیل کیفی سؤالات فیزیک کنکور 89ادامه مطلب را ببینید

1- شیوه نامه برگزاری مسابقه تولید فیلم آموزشی از کتب فیزیک دوره متوسطه مقدمه: با توجه به کاربردهای فیلم آموزشی در آموزش IT  و ICT  در فرآیند تدریس و نیز جهت بهره وری هرچه بیشتر از توانایی ها و خلاقیت های دبیران فیزیک استان گروه آموزشی فیزیک استان اصفهان در نظر دارد مسابقه بهترین فیلم آموزش فیزیک جهت تدریس بخشی از کتاب فیزیک1 و آزمایشگاه را با اهداف زیر برگزار نماید.

اهداف:

1- ایجاد بانک فیلم آموزشی جهت ارائه به همکاران جهت استفاده در کلاس آموزشی فیزیک با رویکرد IT  و ICT   2- ایجاد انگیزه و بهره وری هرچه بیشتر از توانایی ها و خلاقیت دبیران فیزیک استان اصفهان موضوع:  برگزاری مسابقه تولید فیلم آموزشی از کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه دوره متوسطه جهت تدریس بخشی از کتاب در کلاس درسی شرایط شرکت کنندگان: اعضای گروه مناطق و نواحی و دبیران فیزیک استان شیوه ی اجرا: هر منطقه یا ناحیه فیلم های تولید شده با حداقل 1 دقیقه و حداکثر 20 دقیقه را با فرمت های رایج (AVZ،3GP،WMA) که در ارتباط با یک مفهوم فیزیکی ازکتاب فیزیک1وازمایشگاه دوره متوسطه یا روش آموزش آن است را با یک پارگراف توضیح متنی در فایل word xp2003 در مورد آن به همراه مشخصات دبیر مربوطه شامل نام و نام خانوادگی، شماره پرسنلی، ناحیه یا منطقه و شماره تماس را به صورت لوح فشرده تاتاریخ 30/10/89  به گروه استان ارسال نمایند. ضمناً بخشی از کتاب که باید از آن قسمت فیلم تهیه شود متعاقباً توسط دبیرخانه اعلام خواهد شد که روی همین سایت اعلام می گردد. تقویم اجرایی: ردیف عنوان فعالیت زمان 1 اطلاع رسانی به مناطق ونواحی پس از وصول دستورالعمل 2 ارسال لوح فشرده تولید شده توسط مناطق و نواحی تا 30/10/89 3 بررسی فیلم ها توسط گره استان و انتخاب نفرات برتر اردیبهشت 90 4 ارائه لوح فشرده تولید شده توسط گروه استان به همکاران خرداد 90

 2-شیوه نامه مسابقه علمی دبیران فیزیک استان از مطالب علمی فصل نامه فرآیند مقدمه: با توجه به اینکه مطالب آموزشی ارائه شده در فصل نامه فرآیند از جمله پرسش و پاسخ آن در جهت ارتقاء علمی همکاران فیزیک پیشه بسیار سودمند است گروه فیزیک استان در نظر دارد مسابقه علمی دبیران استان از مطالب علمی فصل نامه فرآیند را با اهداف زیر برگزار کند: اهداف: 1- افزایش انگیزه دبیران فیزیک برای مطالعه هر چه بیشتر فصل نامه فرآیند و ارتباط علمی با فصل نامه 2- افزایش سطح آگاهی دبیران موضوع: برگزاری مسابقه علمی دبیران فیزیک استان از مطالب علمی فصل نامه آموزشی فرآیند شرایط شرکت کنندگان: اعضای گروه مناطق و نواحی و دبیران فیزیک استان اصفهان و دبیران علوم دوره ی راهنمایی شیوه ی اجرا: گروه آموزشی فیزیک استان با همکاری انجمن معلمان فیزیک استان اصفهان سؤالات طراحی شده از شماره های  38و 39 و 40 و 45 و46 و47 و 48 را به گروه تکنولوژی و گروه آموزشی دوره متوسطه ارائه داده تا در اردیبهشت ماه سال 1390 بصورت هم زمان در استان از طریق سایت اداره کل آموزش و پروش استان آزمون برگزار شود. تقویم اجرایی: ردیف عنوان فعالیت زمان 1 اطلاع رسانی به مناطق ونواحی پس از وصول دستورالعمل 2 برگزاری آزمون  اردیبهشت 90 3 انتخاب نفرات برتر توسط گره استان خرداد 90     3-شیوه نامه فراخوان تحلیل کیفی سؤالات فیزیک کنکور 89 مقدمه: به دلیل اهمیت کنکور جهت انتخاب دانش آموزان شایسته برای ورود به دانشگاه، گروه فیزیک استان اصفهان در نظر دارد از طریق فراخوان اقدام به تحلیل کیفی سؤالات فیزیک کنکور 89 نماید و این فراخوان با شرایط و اهداف زیر اجرا می گردد. اهداف: 1- آشنایی معلمان با موارد در نظر گرفته شده در طراحی سؤالات کنکور 2- چاپ موارد مورد اختلاف جهت بررسی طراحان سؤال کنکور و بالا رفتن کیفیت طرح سؤال شیوه اجرا: اعضای گروه مناطق و نواحی تحلیل سؤالات را تهیه کرده و حداکثر تا تاریخ 30/11/89 به گروه فیزیک استان ارسال نمایند. مطالب برتر گروه استان انتخاب و در مجله فرآیند چاپ و در سایت گروه های درسی درج خواهد شد.   جدول زمان بندی:                        ردیف عنوان فعالیت زمان 1 اطلاع رسانی پس از  قرار گرفتن فراخوان روی سایت 2 ارسال تحلیل ها تا 30/11/89 3 انتخاب تحلیل برتر برای چاپ در فرآیند بر روی سایت اسفند ماه 89    


 

4- فراخوان مقاله توسط دبيرخانه‌ی راهبري درس فيزيك

به اطلاع مي رساند دبيرخانه‌ی راهبري درس فيزيك

 

در راستاي تحقق برنامه عملياتي خود در سال تحصيلي 89-88 و نيز جهت بهره وري هر چه بيشتر از توانايي ها و خلاقيت هاي دبيران در سطح كشور اقدام به فراخوان مقاله نموده است . مقالات دريافتي در صورت انتخاب در فصلنامه‌ی دبيرخانه به چاپ رسیده و یا بر روی سایت دبیرخانه به آدرس:

http://www.caspian.medu.ir/caspiandph

قرار خواهد گرفت. همکاران گرامی جهت تنظيم مقالات به موارد زير توجه كنند:

1- مقالات در Word با فونت BNazanin در اندازه‌ی 14 بر روي CD ارسال شود و يك نسخه پرينت شده آن ضميمه باشد.

2- زير‌نويس‌ها و منابع كامل و شامل نام اثر، نام نويسنده، نام مترجم، انتشارات، سال انتشار و شماره‌ی صفحه مورد نظر باشد.

3- اصل مقالات ترجمه شده به پيوست ارسال شود.

4- مقاله در نشريه‌ی ديگري به چاپ نرسيده باشد.

5- هيئت تحريريه در ويرايش مطالب آزاد است.

6- دبيرخانه از بازگرداندن مقالاتي كه چاپ نمي‌شود معذور است اما اين مقالات در ارزشيابي عملكرد گروه استان مد نظر قرار خواهد گرفت. مهلت ارسال مقالات: - مرحله‌ی اول تا تاریخ 30/9/88 - مرحله‌ی دوم تا تاریخ 30/12/88 هر استان در هر مرحله حداکثر سه مقاله از مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کنند. موضوع مقالات الف- تازه ترين يافته‌هاي علم فيزيك ب- طرح ها و ايده‌هاي نو در روش تدريس درس فيزيك پ - ایده‌های قابل استفاده در مدارس هوشمند ت- كاربرد علم فيزيك در زندگي روزمره ث- بررسی میزان مقبولیت و جذابیت کتاب‌های فیزیک دوره‌ی متوسطه از دیدگاه دانش‌آموزان همکاران محترم می توانند مطالب خود در زمینه‌ی جدول، طرح درس‌های منتخب، خاطرات کلاس‌های درس، سخنان بزرگان(با ذکر منبع)، سوالات مفهومی و جالب (با پاسخ تشریحی)، لطیفه‌های فیزیکی و .... برای چاپ در فصلنامه‌ی دبیرخانه ارسال کنند.




:: بازدید از این مطلب : 1062
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: